آموزش، محرک تحول در سازمان است
مدیر منابع انسانی گروه سرمایهگذاری اهداف درباره ضرورت آموزش در گروه سرمایهگذاری اهداف، گفت: آموزش نه تنها ابزاری برای پر کردن شکافهای دانشی و مهارتی، بلکه محرک تحول سازمان و سرمایهگذاری استراتژیک برای تقویت مزیت رقابتی، افزایش نوآوری و تضمین پایداری بلندمدت شرکت است.
به گزارش روابط عمومی گروه سرمایهگذاری اهداف، لیلا سحرخیز، مدیر منابع انسانی اهداف با اشاره به برگزاری دورههای آموزشی با هدف ارتقای مهارت و دانش سازمانی کارکنان اظهار داشت: آموزش و توسعه یکی از ارکان اصلی و بنیادین مدیریت منابع انسانی محسوب میشود. این حوزه بر توانمندسازی کارکنان از طریق انتقال دانش، مهارتها و نگرشهای مورد نیاز برای انجام مأموریتهای فعلی و آینده سازمان تمرکز دارد.
وی درباره ضرورت آموزش در گروه سرمایهگذاری اهداف، گفت: آموزش نه تنها ابزاری برای پر کردن شکافهای دانشی و مهارتی، بلکه سرمایهگذاری استراتژیک برای تقویت مزیت رقابتی، افزایش نوآوری و تضمین پایداری بلندمدت شرکت است و در محیط پیچیده و رقابتی امروز، سرمایهگذاری مستمر بر آموزش و توسعه کارکنان برای گروه سرمایهگذاری اهداف امری حیاتی و غیرقابل چشمپوشی است.
مدیر منابع انسانی گروه سرمایهگذاری اهداف با اشاره به دلایل کلیدی برگزاری دورههای آموزشی در اهداف، ادامه داد: یکی از دلایل مهم انطباق با تحولات سریع بازار است چراکه صنعت سرمایهگذاری از لحاظ قوانین و مقررات، فناوریهای مالی و روندهای بازار به طور مستمر در حال تغییر است. بنابراین در این شرایط آموزش تضمین میکند کارکنان، بهویژه در سطوح مدیریتی و کارشناسی ارشد، دانش بهروز برای تصمیمگیریهای استراتژیک و عملیاتی داشته باشند. موضوع دیگر افزایش بهرهوری و کارایی است و تحقیقات نشان میدهند که کارکنان آموزشدیده با مهارتهای بهبودیافته، وظایف خود را سریعتر، دقیقتر و با کیفیت بالاتر انجام میدهند.
سحرخیز افزود: از دیگر دلایل مهم برای برگزاری دورههای آموزشی، موضوع کاهش خطاها و ریسکها است و آموزش، بهویژه در حوزههای حساس مانند مدیریت ریسک، حسابرسی و compliance، آگاهی کارکنان را افزایش داده و احتمال خطاهای پرهزینه و نقض قوانین را کاهش میدهد.
وی با بیان اینکه ساخت رهبران آینده از دیگر دلایل و ضرورت ارتقای دانش و مهارتهای تخصصی و سازمانی است، گفت: آموزش هدفمند برای سطوح مدیریتی (معاونین، مدیران، رؤسا) کلید پرورش نسل بعدی رهبران شرکت و شرکتهای زیرمجموعه است و تضمین میکند که سازمان برای آینده آماده است. همچنین جذب، حفظ و تعهد استعدادها و تقویت نوآوری و حل مسئله، ارتقای خدمات به شرکتهای زیرمجموعه و همسویی فرهنگی و استراتژیک از دیگر دلایل مهم برای برگزاری دورههای آموزشی محسوب میشود.
مدیر منابع انسانی گروه سرمایهگذاری اهداف با اشاره به برنامههای در حال اجرا در اهداف اظهار داشت: توجه به اهمیت موضوع، برنامه آموزشی جامعی با رویکرد سطحبندی شده و مبتنی بر نیازسنجی تدوین و از نیمه دوم سال جاری در شرکت سرمایهگذاری اهداف و شرکتهای زیرمجموعه طراحی و در حال اجراست.
سحرخیز با بیان اینکه این دورههای آموزشی در سه سطح معاونین و مدیران ارشد، سطح کارشناسان و سطح کارکنان و سایر سطوح در حال برگزاری است، ادامه داد: دورههای رهبری اثربخش، استراتژی سرمایهگذاری در بازارهای نوظهور و رهبری در شرایطعدم قطعیت و برنامه کوچینگ برای مدیران کلیدی در سطح معاونین و مدیران ارشد حال اجراست. در سطح کارشناسان، دورههای آموزشی نرمافزارهای مالی و کارگاه مهارتهای ارائه گزارش برای کارشناسان جدیدالورود و فعلی در حال برگزاری است. همچنین در سطح کارکنان، برنامههای توجیهی برای کارکنان جدید و دورههای کوتاه آنلاین در مورد سیاستهای عمومی شرکت در حال اجراست.
وی با اشاره به برگزاری جلسات و دورههای آموزشی برای نیروی انسانی و کارکنان شرکتهای زیرمجموعه اظهار داشت: مکانیزم اجرایی دوره آمورشی مبتنی بر «آموزش-انتشار- تثبیت» است و با توجه به رویکرد اجرایی فعلی، آموزش در شرکتهای زیرمجموعه از طریق مدل «انتشار دانش چندلایه» (Multi-Tier Knowledge Dissemination) پیادهسازی میشود. این مدل با وجود عدم اجرای برنامههای اختصاصی در هر زیرمجموعه، از طریق مکانیزمهای هوشمندانه انتقال دانش، اثربخشی قابل توجهی ایجاد میکند.
سحرخیز با اشاره به مزایای استراتژیک این مدل گفت: یکی از مزایای اجرای این مدل صرفهجویی در منابع است که با توجه به اجتناب از برگزاری دورههای موازی در هر زیرمجموعه، منجر به کاهش ۷۰٪ هزینههای آموزشی میشود. از دیگر مزایای این مدل آموزشی صرفهجویی در زمان طراحی و اجرای برنامههای اختصاصی است.
مدیر منابع انسانی گروه سرمایهگذاری اهداف با بیان اینکه ایجاد «سفیران دانش» از دیگر مزایای این مدل آموزش است، ادامه داد: با ایجاد سفیران دانش، نمایندگان منتخب به مراکز تخصصی دانش در زیرمجموعهها تبدیل میشوند و شبکههای ارتباطی غیررسمی بین شرکت مادر و زیرمجموعهها شکل میگیرد.
وی با تاکید بر اینکه مدل اجرایی آموزش در شرکتهای زیرمجموعه، با وجود عدم تخصیص منابع گسترده، رویکردی هوشمندانه و پایدار برای توسعه سرمایه انسانی کل مجموعه است، افزود: این مدل با تکیه بر ظرفیتسازی داخلی و ایجاد زنجیره دانش چندلایه، ضمن کنترل هزینهها، امکان توسعه مقیاسپذیر را فراهم میکند. نمایندگان منتخب به عنوان پل ارتباطی استراتژیک بین شرکت مادر و زیرمجموعهها، نه تنها انتقالدهنده دانش هستند، بلکه محرک تحول فرهنگی در سازمانهای خود محسوب میشوند.